Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is een vakgebied dat tegenwoordig vaak besproken wordt. Het ligt ten grondslag aan het online succes van talloze bedrijven in binnen- en buitenland. Maar wat is zoekmachine optimalisatie nu precies en hoe kun je het inzetten om de online doelen van je onderneming te realiseren? Je leest het hieronder!

zoekmachine optimalisatie

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie is de Nederlandse benaming voor het vakgebied Search Engine Optimization. In de meeste gevallen wordt dit door specialisten afgekort tot SEO. De kans is groot dat je deze term al eens voorbij hebt zien komen. Want SEO is anno 2017 niet alleen van toegevoegde waarde voor bedrijven; het is eigenlijk zelfs onontbeerlijk.

Voordat we ingaan op de meerwaarde van zoekmachine optimalisatie, leggen we eerst de betekenis ervan nader uit. Zoekmachine optimalisatie betekent, zoals de naam al verklapt, optimalisatie voor de zoekmachine. Hiermee wordt in de meeste gevallen optimalisatie van een website bedoeld. Dat is namelijk waarmee bedrijven beter vindbaar willen zijn in de zoekmachine.

Die zoekmachine is in 99% van de gevallen Google, dat door vrijwel iedereen wordt gebruikt om informatie op te zoeken. Hoog in Google staan verzekert je website van bezoekers, zonder dat je hiervoor hoeft te adverteren. Maar hoog in deze zoekmachine kom je niet zomaar – hiervoor moet je eerst je website optimaliseren.

En dat is precies waar SEO zich op richt. Specialisten in zoekmachine optimalisatie weten exact hoe je een website hoog in Google kunt brengen en de concurrentie hierbij kunt aftroeven. Dit bedrijf gebruikt namelijk een algoritme om sites te positioneren in de zoekresultaten. Wie weet welke elementen het algoritme hoog waardeert, kan zijn positie dus positief beïnvloeden.

Google is echter niet scheutig met informatie over het gebruikte algoritme. Het is immers niet de bedoeling dat bedrijven hun zoekpositie manipuleren – het is de bedoeling dat gebruikers de best mogelijke informatie krijgen voorgeschoteld. Het algoritme houdt daarom ook rekening met mogelijke manipulatie en bestraft over-optimalisatie met een lagere positie in de zoekresultaten.

Lees meer:

Wat is zoekmachine optimalisatie? Een handleiding
Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk voor mijn bedrijf?

Hoe pas ik zoekmachine optimalisatie of SEO toe?

Je bent nu op de hoogte van de algemene betekenis van zoekmachine optimalisatie, maar daarmee weet je nog niet hoe je dit in je voordeel kunt benutten. Het geheim van elke succesvolle SEO-specialist is zijn vermogen om zich te verplaatsen in Google. Wat wil dit bedrijf graag zien van een website? Dit is de sleutel tot succes.

Laten we bovenstaande illustreren met een voorbeeld: de pagina waar je nu naar kijkt. Het is je duidelijk dat deze pagina over zoekmachine optimalisatie gaat, maar hoe komt dat eigenlijk?

Het antwoord ligt voor de hand. De term ‘zoekmachine optimalisatie’ komt regelmatig terug op de pagina. Niet alleen in de titel en het website adres (de URL), maar ook in de tekst. Hierdoor zie je in één oogopslag dat het artikel over zoekmachine optimalisatie gaat.

zoekmachine optimalisatie toepassen

Net zoals jij dat ziet, geldt dat ook voor het algoritme van Google. De Googlebot die deze pagina bezoekt detecteert dat de term ‘zoekmachine optimalisatie’ relatief vaak voorkomt in vergelijking met andere termen.

Ook ziet de bot deze zoekterm in de titel, URL en meerdere koppen en subkoppen staan. Hieruit concludeert het algoritme dat de pagina waarschijnlijk over zoekmachine optimalisatie gaat. Met andere woorden: deze pagina is relevant voor de zoekopdracht ‘zoekmachine optimalisatie’.

Die relevantie is belangrijk, want dit is een van de kernvoorwaarden voor Google om een pagina of website hoog in de zoekresultaten te plaatsen. Want onthoud: het bedrijf wil gebruikers de best mogelijke informatie voor hun zoekopdracht presenteren. En dat betekent relevante informatie.

Een gebruiker die in Google op ‘zoekmachine optimalisatie’ zoekt, verwacht pagina’s te zien die over dit onderwerp gaan. Bovendien verwacht hij dat deze pagina’s gesorteerd zijn op volgorde van relevantie. De pagina die het best beantwoordt aan de zoekopdracht, moet dus op nummer 1 staan.

In dat licht bezien is het niet zo gek dat de pagina die bovenaan in Google staat verreweg de meeste kliks krijgt. Meer dan een derde van de gebruikers klikt op het eerste zoekresultaat. De posities daaronder kelderen naar zo’n 10% en dit percentage zakt alleen maar verder.

Lees meer:

De rol van relevantie in SEO
Het belang van een goede URL in SEO
Het belang van een goede titel in SEO

IJzersterke zoekmachine optimalisatie tips

In het voorbeeld hierboven gebruiken we zoekwoorden om de relevantie van een pagina te bepalen. Maar Google gebruikt meer indicatoren van relevantie dan zoektermen alleen. Want naast de content op een website, analyseert het algoritme ook andere factoren op een pagina.

Traditioneel belangrijke SEO-elementen zijn bijvoorbeeld tags zoals meta tags en de alt tags van afbeeldingen. Hieronder bespreken we ze beide:

Meta tags in SEO

Meta tags zijn korte stukjes code in een pagina die zoekmachines uitleggen waar de pagina over gaat. In zijn algemeenheid kunnen we meta tags onderverdelen in 4 categorieën:

  • Meta zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die je relevant vindt voor de tekstuele inhoud van je pagina.
  • Meta titel. Dit is de titel die verschijnt in het tabblad van je browser. Een zoekmachine ziet dit als de titel van je pagina.
  • Meta beschrijving. Dit is een korte samenvatting van de inhoud van een pagina.
  • Meta robots tag. Deze vertelt de zoekmachine op welke manier de pagina of website geïndexeerd moet worden.

meta tags SEO

Dit artikel leent zich niet om uitgebreid in te gaan op de verschillende soorten meta tags, maar kort samengevat komt het erop neer dat ze tegenwoordig vooral nog indirect invloed hebben op SEO.

Maar ook indirect is de invloed in potentie groot. De meta titel en beschrijving worden samen met de URL van een pagina in de zoekresultaten weergegeven als een gebruiker een relevante zoekopdracht invoert. Dit zijn dus, naast de positie van de pagina in de zoekresultaten, de drie enige elementen waar de gebruiker zijn klikbeslissing op baseert.

Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is daarom het optimaliseren van meta tags. Dit vergroot de kans dat de gebruiker op het zoekresultaat klikt aanzienlijk. En het leuke is: dit heeft indirecte een gunstige invloed op je positie in Google.

Google houdt namelijk de zogenaamde Click Through Rate van elke website bij. Dit is het percentage van de gebruikers dat op een specifiek zoekresultaat klikt.

Sta jij op de tweede positie in Google, maar krijg je meer kliks van gebruikers omdat je meta tags beter geoptimaliseerd zijn dan die van de nummer één? Dan is de kans aanwezig dat Google concludeert dat jouw website de toppositie meer verdient!

Naast de Click Through Rate, meet Google ook factoren zoals de Bounce Rate, Dwell Time en Time On Site. Kort samengevat vertegenwoordigen deze het aantal gebruikers dat je pagina vroegtijdig wegklikt of juist langere tijd op je website blijft hangen.

Dit is dus waarbij content relevantie en het gebruik van zoekwoorden weer om de hoek komt kijken. Zowel voor zoekmachines als gebruikers moet het direct duidelijk zijn dat je pagina relevant is voor de gekozen zoekopdracht. Verwerk de belangrijkste zoektermen daarom duidelijk in titels en koppen.

Alt tags van afbeeldingen in SEO

Naast geschreven tekst, zou je pagina ook afbeeldingen moeten bevatten. Niet voor niets hebben we in deze pagina over zoekmachine optimalisatie meerdere plaatjes ingevoegd. Dit vormt een prettige variatie ten opzichte van alle alinea’s tekst en bovendien zegt een beeld nog altijd meer dan duizend woorden.

Google waardeert het gebruik van media zoals afbeeldingen dan ook zeer en beloont dit met een hogere positie in de zoekresultaten. Er is echter een voorwaarde: je moet voor je afbeeldingen dan wel een alt tag gebruiken.

alt tags SEO

Een alt tag is bedoeld om niet alleen zoekmachines, maar ook blinde mensen te informeren over de inhoud van een plaatje. Zoals je inmiddels doorhebt, hecht een zoekmachine vooral waarde aan de relevantie van een plaatje. Verwerk daarom relevante zoekwoorden in de alt tag.

Lees meer:

Wat zijn meta tags?
Wat zijn alt tags?

Zoekmachine optimalisatie: gratis als je het zelf doet!

In bovenstaand verhaal richten we ons op een weliswaar zeer belangrijk, maar enkel aspect van zoekmachine optimalisatie: relevantie. Er zijn echter nog honderden andere aspecten die bijdragen aan de positie van je website in de zoekresultaten.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijkheid, mobielvriendelijkheid en actualiteit.

Gebruiksvriendelijkheid en SEO

Dat Google gebruiksvriendelijkheid hoog waardeert, is logisch. De zoekmachine zet geen pagina op nummer 1 die zich slecht laat navigeren of tientallen seconden nodig heeft om in te laden. Het bedrijf wil gebruikers op maat bedienen.

Mobielvriendelijkheid en SEO

De mobielvriendelijkheid van een pagina hangt nauw samen met de gebruiksvriendelijkheid. Een pagina die op mobiele apparaten die goed wordt getoond, is immers niet gebruiksvriendelijk.

Omdat meer dan 50% van de bezoekers inmiddels een mobiel apparaat gebruikt, is dit voor SEO echt een cruciaal aspect. Is je website niet geschikt voor mobiele weergave? Vergeet een topnotering in de zoekresultaten dan maar.

Actualiteit en SEO

Ook actualiteit is een logisch criterium dat het algoritme van Google meeneemt in de afweging. Een pagina met sterk verouderde informatie is in veel gevallen immers niet meer relevant voor gebruikers.

actualiteit SEO

Begin je het patroon al te herkennen? Al deze factoren vertonen onderlinge samenhang en beïnvloeden elkaar. Een gebruiksvriendelijke website is ook mobielvriendelijk en een relevante website is ook actueel!

Gratis zoekmachine optimalisatie: wel mogelijk, niet aan te raden

Nu weet je meteen waarom zoekmachine optimalisatie meestal door specialisten wordt uitgevoerd. In dit artikel benoemen we slechts enkele van de vele honderden ranking factoren en het duizelt je misschien nu al.

Toch is het goed mogelijk om zoekmachine optimalisatie zelf gratis uit te voeren, maar dan moet je je wel goed verdiepen in alle ranking factoren. Dat is geen gemakkelijke opgave, want het duurt vaak jaren voordat je goed in de materie thuis bent.

Bovendien is het ook een risico. Want als je met onvolledige kennis aan de slag gaat om je website te optimaliseren, maak je onvermijdelijk fouten. Deze kunnen onschuldig zijn, maar kunnen ook verstrekkende gevolgen hebben.

De zoekmachine doorziet een doorzichtige poging tot over-optimalisatie en deelt hiervoor geregeld penalties uit. Hoewel het dus mogelijk is om zoekmachine optimalisatie zelf gratis uit te voeren, is het sterk aan te bevelen dit uit te besteden aan een specialist zoals EuroCommerce.

Lees meer:

De noodzaak van een gebruiksvriendelijke website
Maak je website mobielvriendelijk

Zoekmachine optimalisatie bureau inschakelen: wat zijn de kosten?

Je zult misschien overtuigd zijn van de meerwaarde van een gespecialiseerd zoekmachine marketing bureau, maar wellicht twijfel je nog over de kosten die dit met zich meebrengt. Want laten we eerlijk zijn: zoekmachine optimalisatie laten uitvoeren door een specialistische partij is bepaald niet gratis.

Het goede nieuws is echter dat goede zoekmachine optimalisatie zichzelf vrijwel altijd terugverdient. In dat geval is het wel van belang om een website te optimaliseren voor de juiste termen. Hier zijn een aantal criteria voor, waarvan we hieronder de twee belangrijkste noemen:

  • De zoektermen moeten voldoende bezoekersverkeer opleveren
  • De zoektermen moeten liefst aanzetten tot handelen zoals het verrichten van een aankoop

Zoekmachine optimalisatie voor meer bezoekers

Een ervaren zoekmachine optimalisatie bureau weet welke termen een hoge Return On Investment opleveren. Een partij zoals EuroCommerce kan je adviseren over het optimaliseren van je website voor strategische termen die je op termijn meer omzet garanderen.

De eerste voorwaarde hiervoor zijn bezoekers. Zonder bezoekers heb je immers geen klanten en dus ook geen omzet. Een zoekmachine optimalisatie bureau gebruikt tools zoals Google’s Keyword Planner en Keyword Tool om het aantal maandelijkse zoekopdrachten per zoekterm te achterhalen.

Alleen termen die voldoende maandelijkse bezoekers opleveren, zijn interessant om voor te optimaliseren.

Zoekmachine optimalisatie voor meer conversie

Zoekmachine optimalisatie draait niet alleen om het optimaliseren van een website voor zoveel mogelijk bezoekers. Het gaat voornamelijk om de uiteindelijke conversie die dit oplevert. Hierdoor kan het soms verstandiger zijn om te optimaliseren voor een specifieke zoekterm die minder bezoekersverkeer oplevert, dan een algemene zoekterm die meer bezoekers oplevert.

conversieratio

Heb je bijvoorbeeld een webshop en verkoop je 3D printers? Dan kun je een pagina optimaliseren voor een veelomvattende term zoals ‘3D printing’, maar deze term is vrij generiek. Een groot deel van de bezoekers die je vanuit Google ontvangt is hierdoor niet geïnteresseerd in het kopen van een printer, maar in het lezen van meer informatie over het onderwerp. Optimalisatie voor een term zoals ‘3D printer kopen’ levert waarschijnlijk een betere conversie op.

De kosten van een zoekmachine optimalisatie bureau

Zoekmachine optimalisatie is een eindeloos complex vakgebied. Het juiste zoekmachine optimalisatie bureau helpt je om de resultaten te bereiken waar je altijd van gedroomd hebt. Zoekmachine optimalisatie is het belangrijkste onderdeel van zoekmachine marketing en verdient daarom een flinke portie van je marketingbudget.

En de kosten? Die vallen eigenlijk heel erg mee als je kijkt wat je ervoor terug krijgt. Wil je meer weten? Informeer dan vrijblijvend bij de SEO-specialisten van EuroCommerce naar onze uitgebreide mogelijkheden op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Ons bureau brengt je tegen lage kosten hoger en misschien zelfs bovenaan in Google!

Reageren is niet mogelijk