Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing is een online marketingmethode waardoor websites hoger in Google komen. En welk bedrijf wil dat nu niet? Een hogere positie in de zoekresultaten betekent meer bezoekers op de bedrijfswebsite. En hoe meer bezoekers, hoe meer potentiële klanten… Zoekmachine marketing is daarom een van de beste investeringen die je als ondernemer kunt doen.

Maar voordat je lukraak investeert in zoekmachine marketing, is het wel van belang om iets meer te weten over de materie. Het betreft namelijk een verrassend breed vakgebied met allerlei subdisciplines zoals SEA en SEO. Het is dan ook van belang om voor een strategie te kiezen die het beste aansluit op jouw onderneming.

zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing: definitie en betekenis

De definitie van zoekmachine marketing laat zich niet moeilijk raden. De betekenis wordt immers al min of meer prijsgegeven door de naam; het gaat om alle marketingactiviteiten die zich richten op een beter resultaat in zoekmachines zoals Google.

Wat is zoekmachine marketing eigenlijk?

Goed, de betekenis en definitie zijn nu duidelijk, maar daarmee weet je nog steeds niet wat zoekmachine marketing nu eigenlijk inhoudt.

De term vindt zijn oorsprong in de Engelse variant Search Engine Marketing, die meestal simpelweg wordt afgekort tot SEM. Misschien begint je hier al iets te dagen, want SEM lijkt verdacht veel op bekende marketingtermen zoals SEO en SEA.

Dat is geen toeval, want SEO (Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie) en SEA (Search Engine Advertising ofwel zoekmachine adverteren) zijn beide vormen van zoekmachine marketing. Eigenlijk zijn het meteen ook de twee belangrijkste vormen van SEM.

Om Search Engine Marketing als volwaardig vakgebied te begrijpen, is het van belang dat je eerst begrijpt hoe de twee genoemde subdisciplines werken en elkaar versterken. Want juist door een gezamenlijke inzet van meerdere methoden, haal je vaak het meeste uit een zoekmachine marketing strategie.

Lees meer:

Wat is zoekmachine marketing?
Wat is Search Engine Marketing?
Groei je onderneming met SEM

SEO: ene helft van zoekmachine marketing

SEO kan dus gezien worden als de ene helft van zoekmachine marketing. In tegenstelling tot SEA, richt SEO zich op optimalisatie van de website zelf voor een hogere positie in Google.

seo

En dat heeft zo zijn specifieke voordelen. Want optimaliseren van de bedrijfswebsite hoeft lang niet altijd geld te kosten. Er zijn immers zelf een hoop zaken die je kunt doen. Denk hierbij onder meer aan het toevoegen van nieuwsberichten, het verbeteren van bestaande content of het uploaden van mooie afbeeldingen en foto’s.

Natuurlijk zijn er ook zaken die je minder makkelijk zelf voor je rekening kunt nemen. Voorbeelden zijn onder meer het ontwerpen van een nieuw (en mobielvriendelijk!) webdesign en het toevoegen van geavanceerde functionaliteiten aan de site. Hiervoor moet je op zijn minst over kwaliteiten als webdesigner of programmeur beschikken.

Zelfs bij de ogenschijnlijk eenvoudige taken zoals het schrijven van content en het uploaden van afbeeldingen, komt echter het een en ander kijken. Want Google ziet niet alle nieuwe content zomaar als een verbetering. Je moet daarom weten aan welke factoren de zoekmachine waarde hecht om optimaal online marketing te kunnen bedrijven.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

De zoekresultaten van Google bestaan uit een aantal advertentieposities (aan de onder- en bovenkant van de pagina) en de organische resultaten. Deze laatste resultaten zijn de pagina’s die de zoekmachine het meest relevant acht voor de ingevulde zoekopdracht.

Zoekmachine optimalisatie draait om het optimaliseren van een website voor de organische resultaten. Dat betekent dat je de pagina zo relevant mogelijk probeert te maken voor een of meerdere zoektermen waarop je in Google gevonden wilt worden.

Dat kan op verschillende manieren. De meest voor de hand liggende manier is uiteraard het verwerken van die zoektermen in je content.

Plaats ze in de titel, URL en de eerste en laatste alinea’s van je tekst. Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden het vaakst voorkomen, zodat Google begrijpt dat dit het hoofdonderwerp van de content is.

Probeer je content niet alleen relevant, maar ook actueel te maken. Logischerwijs geeft Google de voorkeur aan actuele artikelen boven sterk verouderde teksten.

Daarnaast krijgen websites met een modern webdesign in veel gevallen de voorkeur. Dit komt omdat ze snel inladen en goed worden weergegeven op mobiele apparaten. En dat laatste is in dit mobiele tijdperk van groot belang voor zoekmachinegebruikers.

In totaal zijn er honderden aspecten waarvoor je een website kunt optimaliseren. Maar als je dit goed doet, kun je zonder hiervoor te betalen bovenaan in Google komen. En tegen dat voordeel wegen weinig andere marketingvarianten op!

Lees meer:

Belangrijke SEO ranking factoren
De waarde van SEO optimalisatie voor bedrijven
SEO handleiding voor beginners

SEA: andere helft van zoekmachine marketing

Naast de organische resultaten, bevat de zoekresultatenpagina van Google advertenties aan de boven- en onderzijde. Dit biedt grote kansen voor bedrijven die niet geen hoge posities in de organische zoekresultaten hebben weten te realiseren.

In tegenstelling tot de organische posities, dient er voor de advertentieruimte wel betaald te worden. Dat is meteen ook het grootste nadeel van SEA in vergelijking met SEO als vorm van zoekmachine marketing.

Maar SEA biedt ook een belangrijk voordeel. Als je maar genoeg biedt voor advertentieruimte, sta je nog dezelfde dag bovenaan in Google. Dit terwijl het bij SEO jarenlang kan duren voordat je de felbegeerde topposities bereikt.

ppc

Lees meer:

Wat is Search Engine Advertising?
Wat is PPC marketing?

Zoekmachine marketing kosten bepalen

In een goede zoekmachine marketing strategie vullen SEO en SEA elkaar dan ook aan. Veel bedrijven kiezen in de beginfase van hun marketingplan bijvoorbeeld voor een relatief sterke focus op SEA. Na verloop van tijd, als de optimalisatiemethoden vruchten beginnen af te werpen in de organische resultaten, verschuift de focus geleidelijk naar SEO en dalen de advertentie-uitgaven.

Wat de uiteindelijke kosten van zoekmachine marketing zijn, hangt volledig af van je bedrijf en de branche waarin je actief bent. Bij SEA betaal je per klik op de advertentie (volgens het zogenaamde Pay Per Click-systeem). Hoe meer advertentiecampagnes je dus hebt lopen, hoe hoger de totale kosten uitvallen.

Ook de zoektermen waarvoor je adverteert hebben grote invloed op de kostprijs. Want terwijl voor sommige termen nauwelijks concurrentie is, worden voor andere hoge bedragen geboden. Hoe groter de concurrentie, hoe meer kosten je dus kunt verwachten.

zoekmachine marketing kosten

SEO brengt in principe geen kosten met zich mee, tenzij je natuurlijk zaken gaat uitbesteden. Het inhuren van content marketeers voor het schrijven van teksten en het inhuren van webdesigners voor een mobielvriendelijk webdesign kan ook flink in de kosten lopen. In zijn algemeenheid hoeft SEO echter minder te kosten dan SEA.

Zoekmachine marketing bureau nodig?

Ben je op zoek naar een absolute specialist op het gebied van zoekmachine marketing en alles wat daarmee te maken heeft? Dan ben je bij EuroCommerce aan het juiste adres. Ons zoekmachine marketing bureau beschikt over jarenlange ervaring met zaken als SEO en SEA.

Hierdoor weten we inmiddels perfect welke methoden het beste werken. Al voor talloze opdrachtgevers heeft ons zoekmachine marketing bureau prachtige posities in Google behaald. Wil je meer weten over onze diensten op het gebied van zoekmachine marketing? Neem dan vrijblijvend contact op.

Reageren is niet mogelijk