Hoog in Google

Altijd al hoog in Google willen staan? De specialisten van EuroCommerce weten niet alleen hoe je er komt, maar ook hoe je er blijft. Want dat is namelijk een vak apart. Steeds meer bedrijven willen hoger in Google komen en de concurrentie neemt dan ook flink toe. In dit artikel leggen wij je daarom uit hoe je duurzame posities bovenaan in de zoekresultaten bereikt én behoudt.

hoog in google

Hoger of bovenaan in Google komen

Hoger in Google komen is voor de meeste bedrijven zeker geen overbodige luxe. In de meeste branches zoeken consumenten hun diensten en producten tegenwoordig online. In bijna alle gevallen doen ze dat met behulp van Google als zoekmachine. Een goede vindbaarheid is dan ook van groot belang om zichtbaar te zijn bij je doelgroep.

Zoekmachine adverteren

Die zichtbaarheid in de zoekmachine kun je op verschillende manieren bereiken. Een door bedrijven veelgebruikte methode is bijvoorbeeld zoekmachine adverteren, ook wel bekend als Search Engine Advertising (SEO). In dat geval worden advertenties boven- of onderaan de zoekresultaten weergegeven en betaal je voor iedere keer dat een gebruiker erop klikt.

Zoekmachine optimalisatie

Dat is een kostbare aangelegenheid, want voor sommige zoektermen lopen de kosten per klik hoog op. Een goed alternatief is daarom zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als Search Engine Optimization (SEO). Hierbij optimaliseer je de bedrijfswebsite om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te worden weergegeven.

Let wel: we hebben het hier over de organische zoekresultaten en niet de eerder genoemde advertenties die daar boven of onder staan. De organische resultaten maken het grootste deel uit van de resultatenpagina van Google. Per klik hoeft er bovendien niet betaald te worden, waardoor SEO een zeer interessante manier is om hoger in de zoekmachine te belanden.

SEO of SEA voor een hogere positie in Google?

Zowel SEO als SEA hebben beide zo hun voordelen en nadelen. Zo is het met zoekmachine adverteren bijvoorbeeld mogelijk om direct bovenaan in Google te komen. Dit kan door simpelweg het meeste te bieden voor een advertentieplek in Google’s advertentieprogramma AdWords.

zoekmachine adverteren

Het voornaamste probleem is dat deze tactiek minder duurzaam is. Al deze kliks kosten geld en zodra je minder biedt dan de concurrentie, gaat het ten koste van je zichtbaarheid. Hoewel SEA een uitstekende kortetermijnstrategie is, geven we de voorkeur aan SEO als langetermijnstrategie.

Zoekmachine optimalisatie kost namelijk tijd. Het duurt enige tijd voordat het optimaliseren van een website zijn vruchten afwerpt. Maar wanneer dat eenmaal het geval is, sta je gratis hoog of misschien zelfs bovenaan in Google. En dat tot in de lengte van jaren, mits je je website actief blijft bijhouden en de content regelmatig actualiseert.

Zoekmachine marketing en internet marketing

SEO en SEA zijn beiden onderdeel van zoekmachine marketing, ook wel bekend als Search Engine Marketing (SEM). Welke methode je ook besluit te gebruiken; zoekmachine marketing maakt altijd onderdeel uit van een gebalanceerde internet marketing strategie. Want daar waar de zoekmachine het heden én de toekomst is, geldt dit bepaald niet voor andere online marketingkanalen.

Er zijn bijvoorbeeld veel bedrijven die zwaar inzetten op het gebruik van social media. Dit wordt ook wel social media marketing (SMM) genoemd.

Hier is niets mis mee, behalve als het ten koste gaat van je website optimalisatie voor de zoekmachine. Het maakt je als bedrijf namelijk afhankelijk van een sociaal platform en hierdoor kwetsbaar. Het einde van een sociaal medium betekent tegelijkertijd ook het einde van je online zichtbaarheid.

In een ideale online marketing strategie staat zoekmachine marketing daarom centraal. SEA en SEO worden hierbij gecombineerd, net als andere online activiteiten en kanalen. Dit is een veilige strategie voor duurzame topposities in de zoekresultaten, omdat je zo niet afhankelijk bent van een enkel kanaal of medium.

Lees meer:

Wat is Search Engine Advertising (SEA)?
Wat is Search Engine Optimization (SEO)?
Wat is Search Engine Marketing (SEM)?
Wat is Social Media Marketing (SMM)?
Hoger in Google komen? Bovenaan in Google met 10 praktische tips!

Zo kom je hoog in Google in 2017

Als je anno 2017 hoog in Google wilt komen, is optimalisatie van je website een eerste prioriteit. Optimaliseer je website niet alleen voor de zoekmachine, maar ook voor de bezoeker. Als het goed is pluk je op beide gebieden de vruchten van je inspanningen.

Google zal de verbeteringen aan je site namelijk belonen met een hogere positie in de zoekresultaten. En bezoekers zullen hun waardering uiten door langer op je site te blijven, vaker terug te komen en eerder met je bedrijf in zee te gaan.

Deze beide zaken versterken elkaar ook nog eens, want als Google merkt dat bezoekers je site hoog waarderen, beloont de zoekmachine dit weer met een hogere positie. Het bedrijf hanteert hiervoor verschillende technieken, die we verderop in dit artikel bespreken.

Optimalisatie voor bezoekers = optimalisatie voor Google

Optimalisatie voor bezoekers staat dus gelijk aan optimalisatie voor Google. En dat is eigenlijk niet zo vreemd, als je erover nadenkt.

gebruikerservaring webdesign

De zoekmachine is immers ontwikkeld om gebruikers te helpen die informatie zoeken. Dat betekent dat een zoekresultaat altijd zo relevant mogelijk moet zijn voor de ingevoerde zoekopdracht.
Zoekt een gebruiker bijvoorbeeld op ‘hoog in Google in 2017’, dan probeert de zoekmachine de pagina’s bovenaan te zetten die in dit opzicht de best mogelijke informatie bieden.

Hiervoor gebruikt Google een speciaal algoritme, dat geavanceerde berekeningen uitvoert op basis van vele honderden factoren.

Hieronder gaan we nader in op een aantal van deze criteria, zodat je begrijpt hoe gebruikersoptimalisatie en zoekmachine optimalisatie onlosmakelijk met elkaar verweven zijn.

Lees meer:

Hoe werkt Google’s algoritme voor SEO?
Wat zijn de honderden ranking factoren in de zoekmachine?

Zoekwoorden essentieel om hoger in Google te ranken

Het eerste criterium dat de zoekmachine gebruikt om de relevantie van een pagina voor een ingevoerde zoekopdracht te bepalen, is het gebruik van zoekwoorden. Dat is logisch, want wanneer de exacte zoekopdracht veelvuldig voorkomt op een bepaalde pagina, is de kans groot dat de pagina in elk geval gaat over het onderwerp waar de gebruiker naar zoekt.

De wijze waarop zoekwoorden in een pagina zijn verwerkt, maakt echter een groot verschil. Komt de zoekterm bijvoorbeeld terug in de titel of URL van een pagina? Dan begrijpt het algoritme dat dit een centraal begrip is in het informatieaanbod op de pagina. Hierdoor stijgt de relevantie in de ogen van de zoekmachine.

Ook het aantal keer dat een zoekwoord wordt gebruikt, verklapt iets over het onderwerp van de tekst. Hoe vaker bepaalde termen voorkomen, hoe groter het algoritme de kans acht dat de pagina relevant is voor deze termen.

Hoog in Google met zoekwoorden: enkele richtlijnen

Deze inzichten leveren al enkele richtlijnen op voor website optimalisatie om hoger in Google te komen:

  • Verwerk belangrijke zoekwoorden in de URL van de pagina
  • Verwerk belangrijke zoekwoorden in de titel van de pagina
  • Verwerk belangrijke zoekwoorden regelmatig in de tekst op de pagina

zoekwoorden SEO

Maar pas op: je bent zeker niet de eerste die deze tactieken toepast. Veel bedrijven proberen hun website te optimaliseren en doen dat soms zo fanatiek dat het juist averechts werkt.

Een veelgemaakte blunder is bijvoorbeeld om zoekwoorden zo vaak mogelijk in een tekst te herhalen. Hoe meer, hoe beter, luidt vaak de redenatie.

Dat is echter niet het geval, want bij de zoekmachine weet men dat webmasters hun sites proberen te optimaliseren. Dit is lang niet altijd in het belang van de bezoeker, want eindeloos herhalen van belangrijke zoektermen leidt tot een slecht leesbare tekst.

Het algoritme heeft daarom een soort beschermingsmechanisme ingebouwd om deze zogenaamde over-optimalisatie te bestrijden. Wanneer bepaalde zoektermen te vaak voorkomen in een tekst, detecteert de zoekmachine mogelijke manipulatie en een verminderde gebruiksvriendelijkheid.

Het gevolg? Niet een stijging, maar juist een daling van de website in de zoekresultaten.

Hanteer daarom de volgende richtlijnen bij het verwerken van zoekwoorden in je pagina’s:

  • Verwerk belangrijke zoekwoorden regelmatig in de koppen en subkoppen van een tekst
  • Verwerk belangrijke zoekwoorden regelmatig in de body tekst, maar nooit meer dan 3% van het totale aantal woorden

Lees meer:

Wat zijn zoekwoorden voor SEO?
Wat is de optimale zoekwoord dichtheid op een pagina?

Hoog in Google op mobiel

Nu je beter begrijpt hoe de zoekmachine zoekwoorden gebruikt om de relevantie van een pagina te beoordelen, snap je wellicht ook hoe het algoritme andere factoren beoordeelt. Hoe beter een pagina is voor de gebruiker, hoe hoger deze over het algemeen scoort in Google.

Dat betekent dat er tegenwoordig ook een belangrijke rol is weggelegd voor mobielvriendelijkheid. Meer dan de helft van de bezoekers gebruikt tegenwoordig mobiele devices om websites te bezoeken. Verreweg het meest gebruikt is de mobiele telefoon.

Steeds meer websites worden daarom met behulp van responsive webdesign ontworpen. Dit zorgt ervoor dat een site automatisch schaalt naar het optimale formaat voor het gebruikte scherm. Hoe klein het schermformaat van een mobiel apparaat ook is; de site is altijd goed leesbaar en laadt snel in.

Hoger in Google met responsive webdesign

Mobielvriendelijk webontwerp zoals responsive webdesign is goed voor gebruikers en wordt daarom beloond door Google. Een mobielvriendelijke website is dan ook een voorwaarde om bovenaan in Google te komen. Het levert je bovendien niet alleen een hogere positie op, maar zorgt er ook voor dat je niet meer dan de helft van je potentiële bezoekersverkeer misloopt.

responsive webdesign

Heb je nog geen website die is geoptimaliseerd voor mobiel? Wacht dan niet langer en ga in zee met een goed webdesign bureau.

Lees meer:

Waarom een mobielvriendelijke website?
Wat is responsive webdesign?
Test de mobielvriendelijkheid van je website

Snelle websites staan hoger in Google

Als je weet dat de zoekmachine een goede weergave van websites op mobiele apparaten beloont, zal het je niet verrassen dat ook een hoge laadsnelheid door het algoritme op waarde wordt geschat.

Uit onderzoek blijkt dat de meeste gebruikers een website wegklikken die er langer dan 3 seconden over doet om in te laden. Het is immers niet prettig om zo’n site te bezoeken, dus kiest de gebruiker liever voor een concurrerende website die de gezochte informatie wél snel presenteert.

Het leuke is dat Google dit klikgedrag van gebruikers ook daadwerkelijk meet. Als iemand snel na het klikken op een zoekresultaat weer terugkeert in de zoekresultaten, snapt de zoekmachine dat de aangeklikte website de gezochte informatie niet naar tevredenheid weet aan te bieden.

Dit kan voor het algoritme aanleiding zijn de site in het vervolg lager in de zoekmachine te plaatsen. Dat geldt zeker als Google ook nog eens een hoge laadsnelheid op diezelfde website meet. Een en een is in dat geval twee voor de zoekmachine: de site is traag en dat is waarschijnlijk de reden dat zoekmachinegebruikers niet tevreden zijn.

Zoals je begrijpt kan zo’n site in het vervolg fluiten naar een hoge positie in de zoekresultaten, totdat de sitesnelheid wordt verbeterd.

Lees meer:

Waarom sitesnelheid je Google ranking beïnvloedt
Zo verbeter je de snelheid van je website
Test de laadsnelheid van je website

snelheid google

Bovenaan in Google: hoge kosten of no cure no pay?

Wil jij ook hoog in Google komen, maar beschik je niet over de tijd en expertise om zelf je website te optimaliseren? Dat begrijpen we volledig. Het bereiken van topposities in de zoekmachine is een werk voor specialisten en is in sommige gevallen bijzonder tijdrovend.

De experts van EuroCommerce helpen je graag om hoger in de zoekresultaten te ranken. Dat doen wij bovendien tegen aantrekkelijke tarieven. De exacte kosten hangen af van je website en specifieke wensen, maar op termijn verdien je de investering in vrijwel alle gevallen ruimschoots terug.

Bovenaan in Google staan is namelijk goud waard, zeker als je hoog rankt op competitieve termen. Een goede ranking op sommige zoektermen garandeert je van een hoge conversie, mits je landingspagina in orde is. Hoog in Google staan kan hierdoor zéér lucratief zijn.

Hoog in Google door internet marketing bureau

EuroCommerce heeft al tal van klanten aan hun gedroomde positie in de zoekresultaten geholpen. Als internet marketing bureau met jarenlange ervaring weten wij precies wat wel en niet werkt.
Hierdoor voorkom je situaties waarin je website wegens over-optimalisatie wordt afgestraft door Google met een lagere positie in de zoekresultaten. Dit komt regelmatig voor bij internet marketing bureaus die hun diensten aanbieden tegen opvallend lage kosten.

Bij EuroCommerce ben je verzekerd van kwaliteit. Wij beloven je op zijn minst een stijging in de zoekmachine en is dat niet het geval? Dan hanteren wij graag het ‘no cure, no pay’-principe voor onze klanten.

Aarzel niet langer en neem direct vrijblijvend contact met ons op. Elke dag investeren concurrenten in de vindbaarheid van hun website en de online concurrentie neemt alleen maar toe. Grijp je kans om nu hoog in Google te komen en laat je op maat adviseren door de specialisten van EuroCommerce.

Reageren is niet mogelijk