Linkbuilden

Linkbuilden: het heeft al talloze bedrijven naar topposities in Google gebracht. Zeker in combinatie met de juiste website optimalisatie is linkbuilden bijna een garantie voor succes. Hoe hoger je bedrijf immers scoort in Google, hoe meer potentiële klanten de weg naar je onderneming weten te vinden. Investeren in linkbuilden levert daarom over het algemeen een zeer hoog rendement op.

Betekent dit dat elk bedrijf tegenwoordig moet linkbuilden? Dat hangt af van je specifieke doelstellingen. Als jouw doelgroep niet online actief is, heeft het weinig zin om hoger in zoekmachines te ranken.

Verreweg de meeste doelgroepen zijn tegenwoordig echter op internet te vinden. In 99% van de gevallen zoeken zij hun informatie via Google. Voor 9 van de 10 bedrijven is linkbuilden daarom een zinvolle keuze.

linkbuilden

Wat is linkbuilden?

Linkbuilden werkt in essentie heel simpel. Door links toe te voegen (te bouwen) op andere websites, probeer je de positie van je eigen website te versterken in de zoekresultaten.

Dat werkt als volgt. Google ziet een link van de ene website naar de andere als een soort voorkeursstem. Een blijk van vertrouwen. Een link wordt normaal gesproken immers geplaatst om de lezer door te verwijzen naar relevante en bruikbare informatie.

Als je website een grote hoeveelheid links op andere websites heeft (ook wel backlinks genoemd), vertelt dit de zoekmachine dat je site relevant en bruikbaar is. En omdat Google gebruikers graag relevante en bruikbare informatie voorschotelt, geeft het bedrijf je website een hoge positie in de zoekresultaten.

Simpel toch? Nu denk je misschien dat het toevoegen van zoveel mogelijk links dé manier is om hoger in Google te komen. In werkelijkheid is linkbuilden complexer dan dat.

Google maakt namelijk onderscheid tussen verschillende soorten links. Dat betekent dat de ene backlink niet dezelfde invloed heeft op je ranking als de andere.

Specialisten in linkbuilden houden rekening met alle factoren die worden meegewogen door de zoekmachine. En dat zijn er nogal wat, want het gebruikte algoritme hanteert geavanceerde rekenmodellen waarin honderden criteria worden meegenomen.

linkbuilden zoekresultaten

Lees meer:

Linkbuilding voor beginners: wat is linkbuilden?
De rol van Google’s algoritme in linkbuilding
Relevantie: belangrijk criterium bij linkbuilden
Wat is het geheim van Linkbuilden? Linkbuilding expert Webton in optima forma.

Waarom linkbuilden?

Je begrijpt dan ook dat linkbuilden minder makkelijk is dan je in eerste instantie wellicht dacht. Misschien lijken andere vormen van online marketing je nu ineens een stuk aantrekkelijker.

Adverteren (ook wel bekend als Search Engine Advertising of SEA) is bijvoorbeeld een wat laagdrempeliger optie. Het idee is simpel: tegen betaling verschijn je hoog in de zoekmachine. Zonder dat je hiervoor op de hoogte hoeft te zijn van geavanceerde optimalisatie technieken.

Ook in dat geval is de werkelijkheid echter complexer. Want hoewel het hoogste bod op een advertentiepositie je weliswaar verzekert van een hoge notering in Google, betekent dit nog niet dat dit ook de gewenste Return On Investment (ROI) oplevert.

Als je landingspagina immers niet geoptimaliseerd is, zullen de mensen die via de advertentie op je website belanden niet converteren naar klanten. Net als bij linkbuilden vereist dit kennis van talloze optimalisatietechnieken en conversiemethoden.

Linkbuilden is dus zeker niet de meest complexe, maar wel de meest effectieve van alle online marketingtechnieken. Niet alleen bepaalt het voor minimaal 50 procent je ranking in Google, maar ook op lange termijn heb je plezier van je investering.

Want daar waar een advertentie verdwijnt zodra je stopt met betalen, blijven opgebouwde links voor onbepaalde tijd op internet te vinden. Hierdoor pluk je tot in lengte van jaren de vruchten van een linkbuilding campagne die je in het verleden hebt uitgerold.

De grote effectiviteit en unieke voordelen maken linkbuilden een cruciaal onderdeel van de online marketing strategie van elk modern bedrijf.

return on investment

Lees meer:

Wat zijn de voordelen van linkbuilden?
Waarom linkbuilding zo belangrijk is
Zo meet je de ROI van linkbuilden

Voorbeeld van gratis linkbuilden in de praktijk

Het is je inmiddels duidelijk dat linkbuilden belangrijk is, maar hoe pas je deze kennis nu toe in de praktijk? Hieronder geven we een voorbeeld.

Stel: je hebt een webwinkel in speelgoed en je wilt dat deze hoger rankt in de Belgische versie van Google. De website voldoet aan alle moderne eisen, ziet er goed uit en wordt regelmatig ververst met nieuwe content. Toch vallen de bezoekersaantallen tegen.

De kans is groot dat je rankingprobleem te maken heeft met een gebrek aan backlinks. Controleer dit door met behulp van een backlinks checker de links naar je eigen website te controleren. Ziet je linkprofiel er inderdaad magertjes uit? Dan ligt de oplossing voor de hand: linkbuilden.

Zelf gratis linkbuilding uitvoeren

Je weet dat je links moet opbouwen op relevante sites. Als een linkende website niet relevant is voor het onderwerp van jouw site, vermoedt de zoekmachine dat je het algoritme probeert te misleiden. En dat levert je site strafpunten op in de zoekresultaten. Geen goed idee dus.

Beperk je daarom tot het streven naar links op relevante websites. In het voorbeeld van jouw speelgoedwinkel zijn dat bijvoorbeeld blogs van moeders, fora voor jonge ouders en websites voor kinderen.

Je benadert de webmasters van deze sites met de vraag of ze een gratis link naar een specifieke pagina op je site willen plaatsen. De inhoud van deze pagina moet relevant zijn voor de andere website, anders ziet de webmaster geen aanleiding om lezers door te verwijzen.

Linkbuilden is daarom vaak een kwestie van doorzetten. Hou er rekening mee dat je relatief weinig respons zult ontvangen naar aanleiding van je aanvraag (ook wel outreach genoemd). Jij hebt de andere website immers harder nodig dan andersom het geval is.

Lees meer:

Analyseer de backlinks naar je eigen website
Zo ontdek je potentiële linkpartners
Hoe pak je outreach in linkbuilden effectief aan?

linkbuilding outreach

Specialist in linkbuilden gezocht?

Je kunt je voorstellen dat linkbuilden een enorm tijdrovend karwei is. Het benaderen van andere websites en het regelmatig ontvangen van nul op rekest: het kan soms ronduit frustrerend zijn. Bovendien hebben de verworven backlinks lang niet altijd het gewenste effect.

Alleen backlinks vanaf websites met een sterke reputatie bij Google hebben namelijk een positieve invloed op je rankings. En laat het nu net lastig zijn om links op dergelijke websites te krijgen…

De beste oplossing voor bedrijven is daarom om linkbuilding uit te besteden aan een specialistische partij. Een partij zoals EuroCommerce bijvoorbeeld. Wij beschikken over honderden websites met een ijzersterke reputatie, waardoor we effectiever kunnen linkbuilden dan je ooit zelf zou kunnen doen.

Wij ontnemen je niet alleen de werkzaamheden op het gebied van outreach, maar helpen je ook bij het bepalen van een optimale linkbuilding strategie. Dankzij onze jarenlange ervaring met het bereiken van topposities in Google weten wij exact welke tactieken het beste werken.

Lees meer:

Linkbuilden uitbesteden: de voordelen en nadelen
Zo kies je de beste link builder

Linkbuilden: kies het beste pakket

Wanneer je besluit je linkbuilding te laten verzorgen door een specialist, heb je vaak de keuze uit verschillende pakketten. Kies het pakket dat het beste aansluit op jouw onderneming en ga niet klakkeloos voor het grootste pakket. Google ziet namelijk liever een gestage groei van je linkprofiel dan een opvallend snelle stijging.

Succes met linkbuilden komt vaak voort uit het kiezen van de juiste link builder en pakket. Bij EuroCommerce adviseren we graag over de beste pakketten op basis van jouw specifieke wensen. Wil je meer weten over linkbuilden of de resultaten die wij voor onze tevreden opdrachtgevers hebben behaald? Neem dan contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Reageren is niet mogelijk