3 belangrijke e-commerce trends in 2017

Bij EuroCommerce volgen we alle trends op het gebied van online marketing en e-commerce. En dat zijn er de laatste jaren nogal wat. De sterke opkomst van mobiele devices en de ontwikkeling van nieuwe technologieƫn zorgt ervoor dat het online retaillandschap nog altijd dagelijks verandert. Dus is het zaak om hier als marketeer of eigenaar van een webshop goed op in te spelen.

Een begrip dat centraal staat in het huidige tijdperk is klantbeleving. Het draait niet langer alleen om een gebruiksvriendelijke website voor de bezoeker, maar om het bieden van een complete beleving voor de klant. Alle online kanalen van een onderneming vertolken in deze strategie een belangrijke rol en moeten elkaar naadloos aanvullen.

Verbeteringen in mobiele klantervaring

Een goede klantervaring begint natuurlijk wel bij een gebruiksvriendelijke website. De creatie daarvan was vroeger niet zo moeilijk, maar tegenwoordig worden er extra eisen gesteld door de opkomst van mobiel. Webwinkels ontvangen tegenwoordig aanzienlijk meer mobiele bezoekers, dan dat zij bezocht worden via de desktop.

Maar: het aantal verkopen blijft hierbij achter. In de praktijk bezoeken veel mensen een website weliswaar via hun mobiel, maar de daadwerkelijke aankoop verrichten ze liever alsnog via de desktop. Dat is zonde, want hierdoor blijven veel impulsaankopen via mobiele kanalen achterwege. Op dit vlak zijn dus nog de nodige verbeteringen te boeken voor webwinkels.

Synergie tussen verschillende kanalen

Te denken valt hierbij niet alleen aan conversieverhogende maatregelen voor in het responsive webdesign, maar ook aan native ontwikkelde apps die het verrichten van een aankoop sneller, makkelijker en veiliger maken. Dit sluit naadloos aan op een andere trend in 2017: de omnichannel benadering.

De omnichannel methode staat ook wel bekend als unified commerce en draait om het creƫren van een synergie tussen verschillende kanalen. In het hierboven genoemde voorbeeld zijn dat bijvoorbeeld een desktop website, de mobiele versie en een native app. Maar ook social media kanalen zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Pinterest horen bij deze mediamix.

Content als verbindend middel naar de klant

Cruciaal in een omnichannel strategie is de samenhang tussen de verschillende kanalen. Deze dienen optimaal op elkaar afgestemd te zijn en elkaar aan te vullen waar nodig. Maar wat is nu het lijmmiddel dat al deze communicatiekanalen met elkaar verbindt? Dat is content marketing, de nieuwste en misschien wel belangrijkste trend op het gebied van e-commerce in 2017.

Daar waar traditionele advertentiemethoden zoals online banners en andere reclamevormen steeds vaker worden geblokkeerd door adblockers, neemt de roep om authentieke content bij de klant juist toe. Niet voor niets is dit precies het soort content dat je vindt op de website van EuroCommerce. Wij voorzien je van gratis en kwalitatieve informatie en bieden hiermee toegevoegde waarde.

Reageren is niet mogelijk