De opkomst van Big Data in de retail

Big Data: het is de laatste jaren een veelgehoorde term. Dankzij de toenemende technologie verschijnen er steeds meer datasets met gegevens over allerhande onderwerpen. Dit biedt ons nieuwe inzichten en zorgt ervoor dat we verbanden ontdekken tussen onderwerpen die ogenschijnlijk niet gerelateerd zijn.

Ook op het gebied van e-commerce hebben deze ontwikkelingen grote gevolgen. Want dankzij de enorme hoeveelheden data die retailers vergaren over hun klanten, weten ze deze steeds beter te bedienen. Niet alleen in de vorm van advertenties, maar ook in de vorm van gepersonaliseerde producten. En dat biedt vrijwel onbegrensde mogelijkheden.

Datasets en algoritmische analyses

Volgens trendwatchers is 2017 het jaar dat kunstmatige intelligentie voor het eerst een belangrijke rol gaat spelen in de e-commerce sector. Dankzij analytische software en sociale platforms zijn er steeds meer gegevens beschikbaar over individuele consumenten. Hierdoor kunnen advertenties in toenemende mate op deze individuen worden toegespitst.

En dat leidt tot aanzienlijk hogere conversiecijfers, zo blijkt uit tal van onderzoeken. De meest succesvolle webshops van tegenwoordig voeren niet alleen multivariate en A/B tests uit, maar specialiseren zich in algoritmische analyse van klantdata. Zoals bij elk statistisch onderzoek is een voldoende groepsgrootte dan wel vereist voor betrouwbare en valide resultaten.

Dit vormt een uitdaging voor kleine webshops, want wegens hun relatief kleine klantenbestand beschikken ze niet over de benodigde dataset voor zo’n analyse. Gelukkig zijn er steeds meer partijen die deze gegevens te koop aanbieden, zodat online retailers een dataset kunnen aanschaffen die exact aansluit op hun doelgroep.

Personalisatie van e-commerce diensten en producten

En het tastbare resultaat van al deze data en algoritmische analyses? Dat is personalisatie; een toverwoord in de moderne retailsector. Daar waar de westerse consumptiemaatschappij in de afgelopen jaren voornamelijk vertrouwt op goedkope massaproductie, zwelt de roep onder de consument om gepersonaliseerde producten aan.

Die roep kan eindelijk beantwoord worden, nu retailers eindelijk weten welke producten ze voor wie moeten maken. Maar niet alleen op het gebied van producten, maar ook op het gebied van diensten is personalisatie in opkomst. Webwinkels stemmen hun aanbod én klantenservice steeds beter af op de individuele bezoeker.

Goede voorbeelden zijn de chatvensters, waar vrijwel elke webshop tegenwoordig over beschikt. Maar ook verscherpen retailers hun communicatie, door klanten gerichte aanbiedingen te sturen die zijn afgestemd op recent surfgedrag. 2017 belooft dan ook het jaar te worden waarin Big Data de e-commerce branche ingrijpend gaat veranderen.

Reageren is niet mogelijk