Webshop streeft fysieke winkel voorbij

Webshops zijn aan een grote opmars bezig en worden steeds populairder bij de doorsnee consument. Dat dit ten koste gaat van fysieke winkelvestigingen, blijkt uit de vele leegstaande winkelpanden in ons straatbeeld. Toch had de fysieke winkel nog altijd één groot voordeel: het direct kunnen meenemen van je aankoop.

Ook op dat vlak zijn webwinkels inmiddels bezig met een inhaalslag. Het is inmiddels al jarenlang heel normaal dat een product dat ’s middags wordt besteld, de eerstvolgende werkdag wordt thuisbezorgd. Maar in de nabije toekomst gaat dat nog een stapje verder en wordt bezorging op dezelfde dag mogelijk. En dat betekent misschien wel de nekslag voor de fysieke winkelvestiging.

De unieke klantervaring in de winkel

Natuurlijk, het met eigen ogen aanschouwen en voelen van een product is een ervaring die alleen een fysieke winkel biedt. Maar de voornaamste reden voor de consument om erheen te gaan, is toch vooral het feit dat een product direct is mee te nemen. Wachten, zoals bij een online bestelling soms het geval was, is niet nodig.

Maar ook bij webwinkels wordt bezorging op dezelfde dag nu de gewoonste zaak van de wereld. Sinds een aantal maanden levert de bekende retailer Bol.com al honderdduizenden artikelen binnen een dag. En onlangs stuntte een bekende pizzaketen met de bezorging van pizza’s middels een heuse drone. Dat laatste was weliswaar niet meer dan een experiment, maar de tendens is duidelijk zichtbaar.

Ontwikkelingen in het buitenland

Het komende jaar zal de consument ongetwijfeld steeds vaker van dit soort opties gebruik kunnen maken. Zoals gebruikelijk lopen de Verenigde Staten op dit gebied weer voorop. Bezorgdiensten zoals Postmates en Instacart specialiseren zich in bezorging op de dag van bestelling en groeien in een gestaag tempo door.

Toch is deze eendaagse bezorging nog niet aan elke klant voorbehouden. Want zo’n snelle service kost geld. Veel geld. Iets wat een bedrijf als Amazon ondervangt met een crowdsourcing initiatief als Amazon Flex, waarbij particulieren zelf pakketjes bezorgen vanuit regionale ophaalpunten. Hierdoor worden de bezorgkosten flink teruggedrongen.

Bezorging op de dag van bestelling

Ook in België en Nederland is de ontwikkeling van snelle bezorging niet meer te stuiten. Een bezorgdienst zoals Fadello biedt reeds levering op de dag van bestelling aan, maar naar verwachting zullen ook de grote partijen dit voorbeeld op korte termijn volgen. Hoe meer bezorgdiensten deze service bieden, hoe sneller de prijs ervan zal zakken.

Bovendien heeft een land als België een voordeel ten opzichte van de Verenigde Staten: de afstanden zijn klein en de infrastructuur is uitstekend. Al vanaf dit jaar kan de consument daarom genieten van bezorging die op de dag van bestelling plaatsvindt. En daarmee verdwijnt het laatste grote voordeel van de fysieke winkel ten opzichte van webshops.

Reageren is niet mogelijk